Najnowsze wiadomości

13 czerwca 2024 16:16

Jakie są korzyści z kąpieli w lodzie?



Czy odważysz się zanurzyć? Odkrywamy wszystkie genialne korzyści, jakie mogą przynieść kąpiele lodowe.

Zawodowi sportowcy i fanatycy fitnessu przysięgają na nie (dosłownie, według wszystkich relacji!). Inni biegają na milę, gdy tylko odważą się zanurzyć palec w wodzie. Istnieje wyraźny podział na to, kto stosuje, a kto nie stosuje kąpieli z lodem, ale czy ci, którzy odmawiają, tracą coś na tym? Poniżej wyjaśniamy szczegółowo genialne korzyści płynące z kąpieli lodowej, aby rzucić nieco więcej światła na ten temat.


Czym jest kąpiel lodowa?

Kąpiel lodowa jest formą krioterapii (leczenie bólu przy użyciu bardzo niskich temperatur), która wymaga siedzenia w schłodzonej wodzie przez 10-15 minut. Zazwyczaj woda powinna znajdować się na poziomie klatki piersiowej. Idealna temperatura wynosi od 50 do 59°F/10 do 15°C. Kąpiele lodowe są również określane jako zanurzenie w zimnej wodzie.


Jakie są korzyści z kąpieli lodowych?

Jeśli zbierasz się na odwagę, by wziąć kąpiel lodową, warto wiedzieć, czy są jakieś korzyści z jej zażywania. Kąpiele lodowe nie są przeznaczone jako bolesny test wytrzymałościowy, ponieważ mogą zaoferować kilka wspaniałych korzyści zdrowotnych dla każdego, kto lubi utrzymywać formę.

1. Łagodzi obolałe mięśnie

Po zakończeniu treningu, twoje ciało musi odpocząć i odzyskać, czy to poprzez rozciąganie, masaż lub noszenie odzieży kompresyjnej. Twoje mięśnie będą gorące, zapalone i będą potrzebowały ochłodzenia, więc wzięcie kąpieli lodowej jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów, aby pomóc organizmowi odzyskać. Nie tylko to, ale kąpiel lodowa pomoże naprawić wszelkie szkody wyrządzone podczas ćwiczeń. Kiedy wchodzisz do kąpieli lodowej, naczynia krwionośne zwężają się, a następnie rozszerzają po wyjściu. W rezultacie odpady metaboliczne są wypłukiwane, co jest pomocne dla węzłów chłonnych, i zwiększa przepływ krwi do twoich komórek z tlenem i składnikami odżywczymi. Oczywiście temperatura twojego ciała wraca do normy znacznie szybciej, co zmniejsza stan zapalny i wspomaga czas regeneracji.

2. Poprawia metabolizm i układ odpornościowy

Ekspozycja na chłodniejsze temperatury może również zmienić sposób, w jaki zachowują się Twoje komórki tłuszczowe. Nasze ciała zawierają 2 rodzaje tłuszczu: biały tłuszcz - który nie jest zdrowy, ponieważ zbyt duża jego ilość może prowadzić do otyłości - i brązowy tłuszcz - który oferuje więcej korzyści, ponieważ jest w stanie przekształcić energię w ciepło (znane jako termogeneza). Liczne badania wykazały, że proces ten pomaga kontrolować metabolizm i może pomóc w zmniejszeniu przyrostu masy ciała.

Więc gdzie w tym wszystkim są kąpiele lodowe? Cóż, mogą one pomóc rozpocząć ten proces, dając podwójne korzyści: Pomagając Ci uniknąć przyrostu masy ciała i wzmacniając Twój system odpornościowy.

Jest to szczególnie pomocne, jeśli nie jesteś fanem przyjmowania witamin lub suplementów. Oferuje bardziej naturalny sposób na zwiększenie odporności i może być również stosowany w połączeniu ze specjalistycznymi technikami oddechowymi, pomagając wyzwolić hormon stresu - adrenalinę, która poprawi Twoje ogólne możliwości odpornościowe.

Wolnostojąca, pojedyncza wanna Dulwich firmy The Bath Co.- idealne miejsce dla Twojej lodowej kąpieli.

3. Pomaga w zarządzaniu stresem

Chociaż myśl o wejściu do lodowej kąpieli może wydawać się przerażająca, zanurzenie w zimnej wodzie może faktycznie pomóc w walce z tendencjami typu "walcz lub uciekaj". Przebywanie w zimnej wodzie przez pewien okres czasu warunkuje mózg do radzenia sobie ze stresem, co można przełożyć na codzienne sytuacje.

Produkcja cytokin zapalnych (które są często związane z depresją i niepokojem) jest obniżona, co pozwala na szybszą aklimatyzację po początkowym szoku temperaturowym. Kiedy ciało zaczyna się osiadać, stajemy się bardziej odporni na wszelkie zmiany, które mogą się wydarzyć wokół nas.

Biorąc kąpiel w lodzie, rzucasz swojemu organizmowi wyzwanie, aby sprawdzić, czy jest w stanie wytrzymać różne poziomy stresu. Nasze ciała są znacznie twardsze niż możemy wierzyć i długoterminowy wynik jest zdolność do pokonania przyszłych wyzwań w naszym życiu z mniejszą paniką i bardziej przemyślane podejście.

4. Ciesz się lepszym snem w nocy

Badania wykazały wcześniej, że kąpiele lodowe mogą mieć również pozytywny wpływ na osiągnięcie lepszego nocnego odpoczynku. Pomaga kontrolować poziom kortyzolu (hormonu steroidowego) i wykazano, że poprawia objawy depresji i ma pozytywny wpływ na tych, którzy mają do czynienia z zaburzeniami snu.

Kąpiel w lodzie może również pomóc Twojemu centralnemu układowi nerwowemu w poprawieniu snu, co z kolei obniża poziom zmęczenia i poprawia ogólny nastrój. Uspokojenie układu nerwowego odgrywa kluczową rolę w byciu w stanie zrelaksować się i pozwolić swojemu ciału i umysłowi odprężyć się, abyś mógł odpłynąć na noc.

Sportowcy lub każdy, kto jest regularnie aktywny, musi zapewnić sobie odpowiednią ilość odpoczynku, aby utrzymać szczytowe poziomy wydajności. Dzięki spokojniejszemu układowi nerwowemu, lepszemu snu i lepszemu nastrojowi, czasy reakcji i wybuchowość w niektórych treningach są w rezultacie bardziej prawdopodobne.

5. Zwiększa wydajność sportową

Wielu sportowców nie tylko wziąć kąpiel z lodem po treningu - niektórzy również zanurzyć się w zimnej wodzie przed rozpoczęciem treningu. Może to okazać się szczególnie przydatne w gorące i wilgotne dni, gdzie temperatury i warunki mogą mieć negatywny wpływ na poziom wydajności.

Podobnie jak kąpiel z lodem po treningu schładza organizm, ta sama zasada obowiązuje przed treningiem. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku biegów długodystansowych, gdzie temperatura ciała może być dość wysoka w gorący dzień. Kąpiel z lodem może obniżyć temperaturę ciała o kilka stopni, co może mieć znaczący wpływ na wydajność.

Możesz sobie wyobrazić, jak chłodna jest ta woda!


Czy istnieje jakieś ryzyko związane z kąpielą w lodzie?

Podczas gdy poczujesz się bardzo zimno, gdy po raz pierwszy wyjdziesz z kąpieli lodowej, istnieje kilka innych implikacji zdrowotnych, które należy rozważyć przed skorzystaniem z niej. Hipotermia jest możliwym ryzykiem, choć jest ona bardziej prawdopodobna, jeśli pozostaniesz w kąpieli lodowej przez dłuższy czas. 10 do 15 minut to zazwyczaj najdłuższy czas, w którym powinieneś pozostać zanurzony.

Główne ryzyko związane z braniem kąpieli lodowej dotyczy osób, które już mają wysokie ciśnienie krwi lub jakąś formę choroby sercowo-naczyniowej. Dzieje się tak dlatego, że temperatura lodu spowalnia przepływ krwi wokół ciała, co zwiększa ryzyko wystąpienia udaru lub zatrzymania akcji serca. Jeśli należysz do tej kategorii, zawsze szukaj profesjonalnej porady medycznej przed podjęciem kąpieli lodowej.


Inne korzyści zdrowotne związane z łazienką

Istnieje wiele innych rzeczy, które możesz zrobić w swojej łazience, aby poprawić swoje zdrowie i samopoczucie. Na naszym blogu analizujemy również korzyści płynące z zimnych pryszniców, a także sprawdzamy, dlaczego kąpiel z hydromasażem dobrze Ci zrobi.


Kąpiel w sklepie

Niezależnie od tego, jak zdrowy jest Twój styl życia, dobrej jakości wanna może wiele zmienić w Twojej codziennej rutynie. Dlaczego nie przejrzeć naszej ogromnej oferty, od wielofunkcyjnych wanien prysznicowych po luksusowe wanny wolnostojące, i nie wprowadzić zmian już dziś? Wystarczy kliknąć na poniższy obrazek, aby rozpocząć zakupy.